Demensteamet Västerås Stad

För en god och säker demensvård

Vad står det i Annas bemötandeplan?

| Inga kommentarer

Är bemötande viktigt? JA, hoppas vi att du svarar på den frågan. Vid en demenssjukdom blir det skador i hjärnan vilket gör det svårare för personen att tolka och uppfatta det som sker. Personer med demenssjukdom är precis som vi, olika personer med olika erfarenheter och behov. Därför måste vi anpassa vårt bemötande. Det är en utmaning, men så viktigt, för om vi inte hittar ett sätt att nå fram så kan det leda till att personen får BPSD. 

Ett exempel… Anna ställer samma fråga om och om igen när du är hos henne ”Vem är du? och vad gör du här?” Du svarar att du heter Karin och kommer från hemtjänsten och är där för att hjälpa henne att handla. ”Jag behöver ingen hemtjänst och förresten så handlar jag själv” svarar Anna.

Hur ska du veta hur du på bästa sätt ska bemöta Anna i den situationen? Då behöver du ha kännedom om Anna. Vem är Anna? Hur har hon levt sitt liv? Levnadsberättelsen är ett väldigt bra verktyg för att få kunskap om personen, kunskap som personen själv kanske inte kan förmedla längre. Det skulle kunna vara så att levnadsberättelsen ger dig information om att Anna har älskat att baka. Så för att få komma in till Anna kanske du kan använda dig av den informationen, t.ex. så här:

”Den där tårtan du bjöd mig på sist, det är den godaste jag någonsin har ätit. Ska vi göra en tillsammans så får du lära mig hur man gör. Vi tittar i kylen för att se om du har det som behövs? Det saknas både ägg och mjölk, när jag ändå springer iväg så kan jag köpa med lite annat som saknas till frukosten”.

Det kan vara en stor vinst att ha en skriven bemötandeplanen där det t.ex. står vad du ska svara eller prata med Anna om. Bekräfta henne som person genom att berömma hennes goda bakverk som hon gör och har gjort, den där tårtan du bjöd på den var gudomlig, visa gärna bilder på tårtor och prata om innehåll samt dekoration. Bygg samtalet utifrån personen som du har framför dig.

Så skriv en bemötandeplanen för den som du är kontaktman för och ta reda på mer om personen för att få den så personcentrerad som möjligt. Hjälp varandra i personalgruppen genom att dela med er av era erfarenheter.

Vill du veta mer om bemötande eller hur du ska tänka när du skriver bemötandeplanen är du välkommen att kontakta oss.

Ha en fin dag! 

Lotta och Caroline

 

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *.